.bsp Fájlkiterjesztés
FájltípusQuake Engine Game Map File
Fejlesztő | id Software |
Kategória | Game Files |
Formátum | Binary |
.BSP opció száma
A BSP-fájl a Quake játékmotorokkal kifejlesztett játékok által használt térképfájl. Tartalmazza az elrendezési információkat, objektumokat és erőforrásokat egy szinttérképhez. A BSP fájlokat sok játék használja, köztük Quake, Quake 2, Quake 3, Half-Life, Half-Life 2, Team Fortress, Counter-Strike, Counter-Strike: Állapot-nulla, Portál és Call of Duty: World at Háború.
A BSP a "Binary Space Partitioning" ("Bináris térmegosztás") kifejezés, ami olyan technikát jelent, amely bonyolult sokszögeket bontja ki konvex készletekké. Ez lehetővé teszi a 3D-s térképek gyorsabb megjelenítését. A BSP fájlok "csomókból" állnak, amelyek a fájlfejlécben definiált adatok darabjai. Ezek közé tartoznak az entitások, csomópontok, függőleges pontok, síkok, levelek, láthatóság, arcok és textúrák.
A BSP térképek bináris formátumba kerülnek. Ezek a .MAP fájlokból fordíthatók olyan eszközökkel, mint a Q3Map2 és Irrlicht. Ezeket az id Szoftver programok, például a GtkRadiant és a DarkRadiant segítségével is létrehozhatják.
Mivel a BSP fájlokat a térképszerkesztő projektekből állítják össze, általában nem közvetlenül módosítják őket. Néhány BSP térkép dekompilátor létezik, mint például a Q3Map2, az EntSpy, a Vmex és a BSP2MAP, de általában nem bontják le a BSP fájlokat helyesen.
A BSP fájlokat használó Quake motorok id Tech 1 (Doom Engine), Quake Motor (az eredeti Quake motor), id Tech 2 (Quake II Engine), id Tech 3 (eredetileg a Quake III Arena számára), és id Tech 4 (eredetileg a Doom 3-ban használták).
MEGJEGYZÉS: Mivel a Valve Source Engine a Quake motorból származik, a térképekhez BSP fájlokat is használ. A Source Engine-t olyan játékok fejlesztésére használták, mint a Half-Life 2 és a Team Fortress 2.